Select Page

Keittiön kivitasot vaikka marmorista – Kivitaso kestää ja kehittyy

Kuluttajien keittiötoiveissa on Espoon Keittiömaailman Joni Tuomisen mielestä tapahtunut selkeä muutos 2000-luvulla. Ennen asiakkaat ostivat vain mieleisensä keittiön, mutta nykyään ollaan hyvinkin tyylitietoisia ja etsitään nimenomaan tietyn tyylin mukaista keittiötä.

Espoon Keittiömaailman Joni Tuominen on valinnut kiveä myös kotinsa keittiötasoihin.

Espoon Keittiömaailman Joni Tuominen on valinnut kiveä myös kotinsa keittiötasoihin.

Helppohoitoisuus on usein peruste kivitason valinnalle.

Helppohoitoisuus on usein peruste kivitason valinnalle.

Erityisesti pääkaupunkiseudulla asiakkaat ovat erittäin trenditietoisia ja vaativia, Tuominen sanoo. Tämä asettaa luonnollisesti paineita sekä kalusteettä kivitasovalmistajille. Vanhojen klassikoiden tarjoaminen ei riitä. On seurattava aikaa ja muunnuttava.

Tuotekehityksen avain on yhteistyö; vuoropuhelu kiviliikkeen ja suunnittelijoiden kesken. Usein aloite tulee kiviliikkeeltä. He kiertävät maailmalla messuilla katsastamassa uutuuksia, ja jos joku kiinnostaa, he vievät mallipaloja kalustevalmistajan suunnittelijan nähtäväksi ja kyselevät kommentteja ja ideoita tuotteista. Suunnittelija ottaa kantaa, sopiiko luonnonkivi väriltään ja kuvioltaan heidän mallistoonsa vai kaivataanko jotain ”vähän tuohon suuntaan, mutta ei ihan tuota”.

Novart Oy:n, Suomen suurimman keittiö- ja kylpyhuonekalusteita valmistavan yrityksen, tuotepäällikön, sisustusarkkitehti Eeva Kokkosen mielestä kivitasomalliston ei tarvitse olla suunnattoman laaja, kunhan se on ajan tasalla ja hyvin yhteensopiva valitseviin tyylisuuntiin sekä ajan henkeen. Tavoite on toimivat kokonaisuudet ja lopputulos, joka on asiakkaan toiveiden mukainen.

Kivi kestää aikaa ja käyttöä

Keittiön elinikä on pitkä, sillä keskimäärin suomalainen laittaa keittiönsä uuteen uskoon puolitoista kertaa elämänsä aikana, joten keittiöön valitaan usein klassisia, aikaa kestäviä materiaaleja ja muotoilua.

– Espoon Keittiömaailman kautta myytäviin uudiskohteiden keittiöihin tulee jo yleisimmin kivitasot. Sitä on helppo myydä, sillä kivi on ylivertaisesti helpompi hoitaa kuin mikään muu keittiötasomateriaali ja sen kestävyyskin on omaa luokkaansa. Kovempi hintakaan ei enää usein ole ratkaiseva tekijä, sillä yleisesti ottaen ihmiset ovat valmiimpia panostamaan keittiöönsä enemmän kuin vielä viisi vuotta sitten, kertoo kauppias Joni Tuominen.

Luonnonkivi on kova ja kestävä materiaali, mutta kivissäkin on eroja. Tasoista ja laatoista puhuttaessa kiven käyttötarkoitus määrittää sopivan kivilajin. Ehkä määrittävin ominaisuus on kiven huokoisuus, sillä huokoinen kivi saattaa värjäytyä. Oikeanlainen kivilaji tasossa on helppohoitoinen eikä se tahraannu tai värjäänny elintarvikkeista. Marju Ahola Ylämaan Graniitti Oy:n myyntipalvelusta ilmaisee asian näin: Oikeanlainen kivi säilyttää oman ulkonäkönsä käytöstä huolimatta. Marmoria on perinteisesti käytetty kylpylöissä ja kylpyhuoneissa, koska se on kaunis ja mielikuvaltaan lämmin kivi, vaikka kovempi kivi olisi parempi vaihtoehto. Kylpyhuoneissa marmorin huokoisuudesta on kuitenkin vähemmän haittaa, sillä värjäytymisen riski on pieni.

Verkkainen muuttuja

Selkeää suunnannäyttäjää kivitrendeille ei löydy. Kaikkien toimijoiden on tärkeä seurata muodin virtauksia ja olla ajan tasalla, jopa ennakoida, sillä tuotekehitys on hidasta ja uutuuksien tuominen mallistoon vie aikaa.

– Kivitasoista puhuttaessa trendin iäksi voidaan nykyisin sanoa 2-3 vuotta. Osa mallistosta poistuu, mutta aina on joku malli, joka jää elämään vuosiksi ja voi muodostua melkein klassikoksi, Kokkonen sanoo. Sisustuksien ja huonekalujen trendivärit eivät yleensä näy keittiökalusteissa. Jotain saatetaan kyllä käyttää messuilla tai myymälöissä huomion herättäjinä, mutta ne päätyvät harvoin mallistoon.

Kivitasomalliston muutostahti on verkkainen, mikä sopii kalustevalmistajalle erinomaisesti. Yleensä kalustevalmistaja lanseeraa uuden malliston kaksi kertaa vuodessa, joten kivimallistoltakaan ei kaivata uusia tuotteita kuukausittain. Molempien toimijoiden mielestä yhteistyö on tärkeää ja erityisesti informointi eli kalustevalmistajilla on ajoissa tieto poistuvista malleista, ettei niitä sitten tarjota ja suunnitella turhaan. Kiviliikkeenkin on pidettävä huoli, että esimerkiksi markkinoitua uutta materiaalia on saatavilla, kun se alkaa myydä.

Trendit muuttuvat

Joni Tuominen jaottelisi tällä hetkellä asiakkaiden toiveet selkeästi kahteen suuntaukseen: minimalistinen modernismi ja perinteikäs kartanotyyli. 2000-luvun alussa on myyty paljon moderneja keittiöitä graniittitasoilla, mutta nyt Tuomisen mielestä nousussa ovat yksisävyiset kivitasot, kuten Silestone ja marmori.

– Näistä marmori on yllättävä nousija, sillä sitä ei huokoisena kivimateriaalina ole perinteisesti suositeltu keittiötasoihin. Mutta asiakkaat haluavat eurooppalaista tyyliä eli kalkkihiekkakiveä, antiikkireunoja ja koristeellisuutta, kertoo Tuominen.

Ylämaan Graniitti Oy:n Marju Aholan mielestä suuntaus on hyvä esimerkki vuorovaikutuksesta. Koska kuluttaja, ja sitä myöten jälleenmyyjä, haluaa marmoritason keittiöön, valmistajan on hyvä kuunnella ja miettiä, että miten marmorista saadaan taso, johon kuluttaja voi olla tyytyväinen vielä vuosienkin kuluttua.

– Marmorin ominaisuuksia ei juurikaan voi muuttaa. Toki suoja-aineita voidaan käyttää ja suojakäsittelyitä kehittää, mutta marmoritason haluavan kuluttajan on ennen kaikkea muutettava asennettaan ja hyväksyttävä se tosiasia, että toisin kuin kovemmissa kivilajeissa, marmorissa tulee näkymään käytön jälki, huomauttaa Ahola.

Keittiöliikkeen ja tasovalmistajan välillä on Aholan mukaan myös tärkeää yhteistyössä suunnitella kuluttajalle suunnattu viestintä niin, että kuluttaja ymmärtää tuotteen ominaisuudet oikein.

Suunnittelulla vältetään ylilyönnit

Kivitaso on aina mittatilaustyö. Toki tietyt vakiopaksuudet ovat olemassa, mutta jokainen taso mitoitetaan tiloihin ja kalusteisiin sopivaksi. Mitoitus onkin se asia, joka voi kivitasohankinnassa mennä todennäköisimmin pieleen. Tosin sitäkään ei usein tapahdu. Toinen asia, joka voi mennä pieleen, onkin sitten vaikeampi juttu eli makuasia. Vaikka keittiövalmistajilla ja myyjillä on käytössään 3D-mallinnosohjelmat oikeilla materiaaleilla ja mallistoilla, kuluttaja saattaa silti olla pettynyt lopputulokseen. Jostain syystä lopputulos ei vain vastaa kuluttajalla ollutta mielikuvaa. Valaistus saattaa olla väärä tai materiaalit eivät näytä siltä yhdessä kuin kuviteltiin. Suunnittelulla pystytään tietysti välttämään selvät ylilyönnit ja virheet, mutta makuasiat ovat henkilökohtaisia ja erittäin herkkiä.

Marju Aholan mielestä suunnittelijat ovatkin erittäin ammattitaitoisia ja tuntevat kivitasojen mahdollisuudet hyvin. He eivät koskaan esitä älyttömiä ideoita vaan kysyvät ahkerasti neuvoa ja toteutusmahdollisuuksia kivivalmistajalta. Ahola onkin hyvin tyytyväinen siihen, että kuluttajat eivät suoraan hanki kivitasoja valmistajalta vaan välissä on suunnittelija.

 

Teksti: Satu Ristola Kuvat: Jouko Loikkanen

Kirjoittaja on sisustusarkkitehti sio